26 lutego 2013

PAPRYKOWY SER PODPUSZCZKOWY (zdj. krok po kroku)


We wrześniu zeszłego roku odważyliśmy się zrobić nasz pierwszy ser podpuszczkowy. Od tego czasu robimy go od czasu i do czasu i eksperymentujemy z różnymi smakami. Naszym ulubionym jest wersja z paprykowo-ziołowa. 
Wydaje się, że przygotowanie takiego sera jest bardzo pracochłonne i trudne, ale tak nie jest. Problemem może być fakt, że ser potrzebuje naszej uwagi przez wiele godzin, więc najlepiej przygotować go podczas weekendu. 

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Twoje dzieło). 



Podpuszczka

 Składniki:
  • 15 litrów mleka prosto od krówki (kupione w sklepie się nie nadaje)
  • 200 gramów jogurtu lub śmietany bez konserwantów i barwników (można dać też kefir)
  • 1 gram podpuszczki (do kupienia w sklepach internetowych)
  • łyżeczka soli (opcjonalnie)
  • 1 większa czerwona papryczka chilli
  • średnia czerwona papryka
  • średnia zielona papryka
  • opcjonalnie: dowolne zioła (u mnie bazylia z oregano)

Solanka:

  • 300 gramów soli kamiennej niejodowanej
  • 1,5 litra wody


Mleko prosto od krówki.


Wykonanie:

1. Mleko podgrzać do temp. 38 - 40 stopni C.
2. Dodaj do mleka rozpuszczoną w 50 ml chłodnej wody podpuszczkę, śmietanę (jogurt lub kefir i mieszkaj przez 1 minutę.
3. Garnek przykryć pokrywką na około 30 minut do momentu, aż utworzy się skrzep i całe mleko osiągnie konsystencję galaretki.


4. Po 30 minutach pokrój skrzep nożem na kawałki o wymiarach maksymalnie 1x1 cm.


5. Odstaw na kolejne 30 minut, do czasu, aż odzieli się serwatka.


6. Wyparz muślin i wyłóż nim duże sito. Wyparzyłam też małe sitko, którym przenosiłam ser na muślin (w ten sposób spora część serwatki zostanie w garnku). 


7. Papryki pokrój w drobną kostkę. 



8. Wyłóż część sera na sito i posyp obficie ziołami. 


9. Kolejną warstwę sera posyp paprykami. 


10. Kolejne warstwy sera przekładaj ziołami i papryką. 


11. Przez 20 godzin ser musi tężeć na sicie. Po pierwszej godzinie wyjmij jeszcze miękki ser z sita delikatnie na rękę, zdejmij muślin z sita i połóż do góry nogami na sito ser - odciśnięta faktura sita ma być teraz na górze.
12. Co 2 godziny odwracaj ser, tak aby miał ładną fakturę sita (my tego nie robiliśmy przez noc). Odwracanie jest też ważne ze względu na konsystencję sera. 
13. Po upływie 20 - 24 godzin z soli i wody przygotuj solankę z wody i soli. 


14. Włóż do solanki ser i obracaj co godzinę.  W tym czasie bakterie kefirowe zrobią dziurki w serze. 


15. Po 4-5 godzinach wyjmij ser i osusz na kratce kuchennej.

20 komentarzy:

  1. Uwielbiam domowy ser, ale nigdy jeszcze nie robiłam go z podpuszczką i papryką :). Zawsze kwaszę później gotuję tak jak Ty :)
    Muszę Bratową wysłać po mleko i poszukać podpuszczki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki serek jest bardzo podobny w smaku do fety, konsystencję ma jednak inną. Pozdrawiam i daj znać jeśli zrobisz ser :)

      Usuń
  2. bardzo ciekawy pomysł:) tylko pracochłonny ale podejrzewam, że warty poświęcenia:)

    OdpowiedzUsuń
  3. pięknie wygląda serek, ale skąd tu wziąć 15 litrów mleka!!!????

    OdpowiedzUsuń
  4. 15 litrów i to od krowy ? gdzie ja krowę w mieście znajdę ?;)

    Ile wagowo wychodzi sera?
    pozdr
    P.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z 15 litrów wyjdzie około 2 kg sera, ale wszystko zależy od mleka. My mamy zaprzyjaźnionego gospodarza i od niego bierzemy mleczko na serowarskie eksperymenty :)

      Usuń
  5. Wow jestem pod wielkim wrażeniem :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale genialny ser! Skąd ja wezmę mleko prosto od krowy :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale musi być pyszny :D uwielbiam ser! :D

    OdpowiedzUsuń
  8. zaintrygowałaś mnie tym przepisem. dodałam do ulubionych i na bank wykorzystam. zabrałabym się za to od razu gdyby nie ta podpuszczka. dam znać jak wyszło, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Ile to ja już razy zbierałam się do tego sera,ale chyba dziś do mnie dotarły to Twoje kroczki i muszę go zrobić bo gotowa jestem wejść w ekran;))Bardzo ci dziękuję za ten krótki i obrazkowy przepis.Ja tylko zrobię to napisze czy mi też taki ładny wyszedł:)

    OdpowiedzUsuń
  10. kocham sery:) ten prezentuje się wyjątkowo smacznie :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Witaj
    dzisiaj dostałam podpuszczkę, wieczorem jadę po mleczko. tylko nie mam takiego durszlaka jak Ty, tylko taki z oczkami, więc chyba jeszcze wstąpię do sklepu. i czy to sitko jest takie standardowe? czy jakieś większe?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, Sitko jest standardowe, a durszlak ma około 25 cm średnicy (przynajmniej na tyle mi wygląda). Powodzenia z serem :). Daj znać, jak poszło :)))

      Usuń
  12. ach i mam jeszcze jedno pyt. zanim przystąpię do pracy: czy ser na noc zostawić w lodówce? pierwszą część pracy wykonam dzisiaj do ok 1 w nocy i tak spać nie będę, a później zostawić na stole do rana czy w lodówce? (wstaję ok 7) Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie wkładam tego sera na noc. Dopiero po zrobieniu :). Pozdrawiam :)

      Usuń
  13. witam ponownie:) serek się udał! jest bardzo dobry. właśnie wyjęłam go z solanki. popełniłam kilka błędów, mianowicie za mało pokroiłam skrzep i nie zmieścił mi się na jeden durszlak, takim sposobem zrobiłam dwa średnie serki w durszlakach i jeszcze 3 w rożkach serowarskich. serek wyszedł troszkę zbyt słony ale pewnie przez to że jest małych rozmiarów i solanka bardziej go przenikała. jak na pierwszy raz jestem z siebie dumna:)
    dziękuję za przepis-nie raz będę go powtarzała
    pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Basiu :) Bardzo mnie ucieszyło, że serek wyszedł i Tobie zasmakował :). Błędów za parę serów już robić nie będziesz, bo z robieniem serów jest jak ze wszystkim - trzeba nabrać wprawy. Gorące pozdrowienia :))

      Usuń