27 listopada 2012

ŚWIĄTECZNE CIASTO Z KARMELIZOWANYMI POMARAŃCZAMI


Jeżeli masz ochotę na proste i bardzo aromatyczne ciasto, to moja dzisiejsza propozycja jest właśnie dla Ciebie. Zapach pomarańczy kojarzy mi się bardzo mocno ze Świętami (podobnie, jak cynamon). Ciasto jest z tych leciutkich i puszystych.
Jedynym trudniejszym punktem jest zrobienie karmelu. Jest jedna zasada - składniki karmelu miesza się tylko do połączenia składników, a potem mikstura musi gotować się w spokoju (inaczej może się skrystalizować).

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Twoje dzieło). 


Składniki na wierzch ciasta:

  • Laska wanilii (bez miąższu)
  • 1 pomarańcza 
  • 4 łyżki masła
  • 160 gramów cukru
  • łyżka glukozy (opcjonalnie)

Wykonanie: 

1. Do rondla przełóż masło, cukier i glukozę. Gotuj na małym ogniu. Co jakiś czas zamieszaj, ale tylko do rozpuszczenia się składników. Gotuj, aż przy ściankach garnka pojawią się pęcherzyki powietrza.
2. Przelej karmel do natłuszczonej 25 cm formy* (najlepiej bez odczepianego spodu).
3. Pokrój pomarańcze na bardzo cienkie i jednakowe plastry (najlepiej, żeby były bez skórki. Swoje ciasto zrobiłam ze skórkami i wierzch był trochę cierpki).
4. Ułóż wanilię i pomarańcze na karmelu - uważaj, żeby nie dotknąć go palcami, bo bardzo się oparzysz!

* jeżeli masz tylko formy z odczepianym dnem - obłóż formę folią aluminiową - inaczej karmel może z takich naczyń wypłynąć i zabrudzić piekarnik.



Składniki na ciasto:

  • pół szklanki soku z pomarańczy
  • pół szklanki oleju
  • 190 gramów mąki
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka esencji waniliowej lub ziarenka z jednej laski wanilii
  • 3 duże jajka
  • skórka z 1 pomarańczy
  • pół szklanki cukru

Wykonanie:

1. Ubij pianę z białek i cukru.
2. Stopniowo dodawaj do białek żółtka i miksuj na dużych obrotach przez około 5 minut.
3. Zmniejsz obroty na małe/średnie i na zmianę dodawaj mąkę, olej i sok.
4. Na końcu dodaj esencję waniliową bądź ziarenka wanilii.
5. Piecz w nagrzanym piekarniku przez około 45 minut (po 35 minutach moje ciasto było dość mocno zarumienione, ale surowe. Przykryłam wierzch folią aluminiową i piekłam jeszcze około 10 minut).
6. Czas na najtrudniejszą część: Upieczone ciasto wyjmij z piekarnika i odstaw do ostygnięcia na 5 minut.
7. Przygotuj paterę albo talerz (ważne, żeby naczynie było większe od średnicy ciasta - z ciasta może wypłynąć karmel). Połóż paterę do góry dnem na formę. Trzymając jednocześnie paterę i tortownicę, jednym szybkim ruchem obróć formę do góry dnem. Aby mieć pewność, że całe ciasto odeszło od dna, można kilka razy uderzyć w blaszkę. Ostrożnie podnieś tortownicę.
8. Ciasto najlepiej smakuje na ciepło.

Smacznego :))



14 komentarzy:

  1. wanilia i pomarańcza, mniam, mniam:)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie w piekarniku mam upside down cake z ananasem :). Twoja propozycja wydaje się ciekawsza :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Twoje zdjęcia są niesamowicie apetyczne:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakie boskie to ciacho! Pewnie pyszne jest, oj tak:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pani Aleksandro :)

    Szukałam w sieci przepisu na zupę pieczarkową z makaronem i trafiłam akurat na przepis z Pani bloga (21.09.2012 r.).

    Było to moje pierwsze podejście, ale zupa wyszła pysznie, a mąż zadowolony :P

    Będę częściej zaglądać,
    pozdrawiam!

    PS. Ciasto wygląda przepysznie. Ja w tym roku mam inny pomysł na wykorzystanie karmelizowanych owoców - zrobię z nich ozdoby choinkowe ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że zupa wyszła i smakowała! Ważne, żeby zadowolić męża :)).
      Proszę podzielić się jak Pani karmelizuje owoce na ozdoby. Z chęcią bym zrobiła :). Pozdrowienia!

      Usuń
  6. Dziękuję wszystkim za miłe komentarze :))

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawie wygląda, te pomarańcze na górze mmm :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Łał, genialne to ciasto :) Zapisuję przepis, z pewnością wypróbuję przed Świętami :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Trochę to trwało, ale właśnie wyjęłam je z piekarnika - pachnie obłędnie, a wygląda tak, że aż mi ślinka cieknie :)

    OdpowiedzUsuń